Fokusområden

Särskilda fokusområden

Under 2024 riktar VIS sitt arbete mot följande fokusområden:

1. Strategiskt påverkansarbete

Vi arbetar för att tydliggöra och kommunicera våra ståndpunkter, både internt till våra medlemmar och externt gentemot beslutsfattare, myndigheter och andra aktörer. Genom aktiv dialog och strategisk påverkan säkerställer vi att vuxenutbildningens behov beaktas i politiska beslut.

2. Kompetensförsörjningsfrågan

Vuxenutbildningen är avgörande för att möta arbetsmarknadens kompetensbehov. Vi arbetar för att stärka komvux roll inom kompetensförsörjningen genom att säkerställa att alla skolformsdelar får rätt förutsättningar.

3. Kvalitet och likvärdighet i vuxenutbildningen

Alla utbildningsanordnare, både kommunala och enskilda utbildningsanordnare, ska ha likvärdiga förutsättningar att erbjuda högkvalitativ utbildning. Vi arbetar för att säkerställa långsiktighet i finansiering, tydliga kvalitetskrav och en vuxenutbildning som för framtidens arbetsmarknad.

VIS prioriterade frågor

Långsiktiga och hållbara statsbidrag för yrkesutbildning

För att säkerställa stabilitet och långsiktig planering inom yrkesutbildningen krävs fleråriga, indexuppräknade statsbidrag. Dessa bidrag är avgörande för att kommuner och utbildningsanordnare ska kunna planera och genomföra utbildningar med hög kvalitet. Vi arbetar för att dessa resurser ska ge bättre förutsättningar för utbildningsanordnare att möta arbetsmarknadens behov och minska de ekonomiska trösklarna för att starta investeringstunga utbildningar.

Nationellt samordnad marknadsföring av Yrkesvux

Bristande söktryck och brist på APL-platser är två av de största orsakerna till att yrkesutbildningar inte startar som planerat. Idag ansvarar varje kommun eller utbildningsanordnare för sin egen marknadsföring, vilket skapar ojämn synlighet. Vi driver frågan om en nationellt samordnad marknadsföringsinsats, inspirerad av Myndigheten för yrkeshögskolans (MYH) arbete, för att öka kännedomen om Yrkesvux hos både allmänheten och arbetsgivare. I dagsläget ansvarar kommuner och utbildningsanordnare själva för marknadsföringen. Vi förespråkar en nationellt samordnad marknadsföringsinsats som kan stärka kännedomen om Yrkesvux och attrahera fler deltagare.

Vuxenutbildningen som grund för Sveriges kompetensförsörjning

Vi arbetar för att synliggöra vuxenutbildningens avgörande roll i Sveriges kompetensförsörjning. Alla skolformsdelar inom komvux behövs för att möta arbetslivets nuvarande och framtida kompetensbehov. En stärkt vägledning genom hela utbildningskedjan är nödvändig för att rusta studerande för arbetsmarknadens förändrade krav. Vi arbetar för att synliggöra hur komvux och andra utbildningsformer bidrar till att lösa arbetsmarknadens kompetensbehov. En förbättrad vägledning genom hela utbildningskedjan säkerställer att studerande får rätt kompetens och förutsättningar för arbetslivet.

Högre studietakt för effektivare utbildningar

Dagens regelverk, där heltidsstudier definieras av CSN:s gräns på 20 poäng per vecka och statsbidragens begränsningar, förlänger studietiden i onödan. Vi arbetar för att möjliggöra en högre studietakt så att fler kan slutföra sin utbildning snabbare och komma ut i arbetslivet tidigare. Vi verkar för en mer flexibel definition av heltidsstudier där fler poäng per vecka möjliggörs, vilket ger snabbare vägar till arbetslivet.

Ökad branschsamverkan för starkare yrkesutbildningar

En aktiv branschsamverkan, både nationellt och regionalt, är en förutsättning för yrkesutbildningarnas kvalitet och relevans. Vi arbetar för att involvera branscher i marknadsföring, APL-platser, lärlingsprogram och kvalitetssäkring genom branschråd för att säkerställa att utbildningarna möter arbetsmarknadens behov. Och möter arbetsmarknadens behov. Vi arbetar för att stärka samarbetet mellan utbildningsanordnare och arbetsgivare genom ökad dialog, kvalitetssäkring och fler praktikplatser.

grafisk bild för webinar

ViS kontaktar Skolverket om Yrkesförarutbildningen

Skolverket kräver tillbaka 15 miljoner kronor från landets yrkesförarutbildningar. Man menar att eleverna inte fått tillräckligt stor del av utbildningen ute på arbetsplatser, vilket har varit ett krav för att få statsbidraget. ViS menar att reglerna har varit otydliga, utbildningsarrangörernas rapporter har först godkänts men nu kommer kritiken. Vidare saknas information hur praktiken ska beräknas….

Läs mer
grafisk bild för webinar

Vad händer med betygsdatabasen?

Skolverket fick 2017 i uppdrag att genomföra en förstudie gällande en nationell databas för registrering av betyg och gymnasieexamen samt utreda om även andra uppgifter bör registreras i databasen och vem som bör få tillgång till uppgifterna. I uppdraget ingick även att överväga om den befintliga databasen (BEDA) bör byggas ut, i stället för att skapa…

Läs mer
grafisk bild för webinar

Remiss till ViS medlemmar. Framtidsfrågor för vuxenutbildningen rapportserie 2019:01.

Bakgrund Vid ett seminarium på ViS-konferensen 2019, diskuterade medlemmarna vilka frågor som är viktiga för vuxenutbildningen nu och framåt. Seminariet lade grunden för en rapport som ViS överlämnade till utbildningsminister Anna Ekström på Vuxenutbildningens dag i Almedalen 2019. Rapportens tre viktiga framtidsfrågor 1) Likvärdigheten inom vuxenutbildningen 2) Särskilt stöd inom vuxenutbildningen 3) Entreprenad och/eller frivux…

Läs mer
grafisk bild för webinar

Vuxenutbildningens dag i Almedalen 2019

För sjätte året i rad anordnade ViS en heldag i Almedalen. Vuxenutbildningens dag i Almedalen har blivit en självklar programpunkt under denna vecka för de som jobbar med, eller är intresserade av vuxenutbildning. Denna artikel är en sammanfattning av dagens sex programpunkter. Vad vill regeringen med komvux? Medverkande: Anna Ekström (S) utbildningsminister Utbildningsminister Anna Ekström…

Läs mer
grafisk bild för webinar

Utbildningsministern inviger Vuxenutbildningens dag och mottar ViS rapport

Utbildningsminister Anna Ekström invigde Vuxenutbildningens dag i Almedalen 2019. ViS överräckte samtidigt rapporten Framtidsfrågor för vuxenutbildningen rapportserie 2019:01. Bakgrund Vid ett seminarium på ViS-konferensen 2019, diskuterade medlemmarna vilka frågor som är viktiga för vuxenutbildningen nu och framåt. Frågorna skulle ligga till grund för en rapport att presentera  i Almedalen. Rapportens tre viktiga framtidsfrågor 1) Likvärdigheten inom…

Läs mer