ViSpodden avsnitt 12, Vuxenutbildningens särart
ViSpodden intervjuar Andreas Fejes Andreas Fejes är Sveriges enda professor i vuxenpedagogik. Han är verksam vid Linköpings universitet. I ett samtal med ViSpodden diskuteras hur vuxenutbildningen skiljer sig från andra utbildningsområden. Intervjuar gör Mikael Andersson. Lyssna på podden via PodBean Lyssna på podden via Spotify Lyssna på andra ViSpoddar Avsnitt 32, Bakgrund till undersköterskans skyddade yrkestitel…
Läs merViSpodden avsnitt 11, med SPSM
Specialpedagogiska skolmyndigheten och vuxenutbildning Eva-Lisa Andersson är rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. I den här podden berättar hon om vad SPSM kan bidra med för vuxenutbildningen. Hon ger även handfasta råd om hur man som lärare kan upptäcka behov och ge stöttning och hjälp. Lyssna på podden via PodBean Lyssna på podden via Spotify Lyssna på andra…
Läs merViSpodden avsnitt 10, Kunskapsmätning
Kunskapsmätning – möjligheter och utmaningar Lise-Lotte Appelgren är specialist inom kunskapsmätningar och har verkat inom området i över 20 år . I ViSpodden avsnitt 10 diskuterar hon möjligheter och utmaningar med kunskapsmätningar. Hon lyfter framförallt de olika användningsområdena och hur ett prov ska konstrueras för att få bästa resultat. Hon går bland annat igenom olika mätområden,…
Läs merViSpodden avsnitt 9, med statssekreterare Kristina Persdotter
ViSpodden intervjuar statssekreterare Kristina Persdotter I detta avsnitt av ViS-podden berättar statssekreterare Kristina Persdotter om satsningarna på komvux i budgetpropositionen och andra nyheter som står för dörren under 2021. Foto Ninni Andersson/ Government Offices Lyssna på podden via PodBean Lyssna på podden via Spotify Lyssna på andra ViSpoddar Avsnitt 32, Bakgrund till undersköterskans skyddade yrkestitel Avsnitt 31,…
Läs merViSpodden avsnitt 8, läraren och skolledarens ledarroll
ViSpodden intervjuar Charlotta Hilli Charlotta Hilli är forskare inom distansundervisning vid Åbo Akademi. I ViSpodden diskuterar hon ledarskapet inom vuxenutbildningen på olika nivåer. Hon fokuserar framför allt på de särskilda utmaningar som lärare och skolledare möter då undervisningen, åtminstone delvis, bedrivs på distans. Utifrån Charlottas bild av det internationella forskningsläget lyfter hon generella trender så som…
Läs mer